The wild of Africa - Reisverslag uit Piet Retief, Zuid-Afrika van Maurice en Denise Witteveen - WaarBenJij.nu The wild of Africa - Reisverslag uit Piet Retief, Zuid-Afrika van Maurice en Denise Witteveen - WaarBenJij.nu

The wild of Africa

Door: Maus en Denise

Blijf op de hoogte en volg Maurice en Denise

27 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Piet Retief

Hallo dan!

Daar zijn we weer. Een aantal dagen hebben jullie niets van ons gehoord. Klopt we waren druk in gesprek met de olifant, de leeuw, de neushoorn en alle andere wilde beesten die we hebben ontmoet!

We zitten nu in Piet Retief. We verblijven op een boerderij. Toen we het erf opreden was het stinken, stinken. Ik was weer even terug in Middelie. Godzakkes zeg! We dachten ojee dat wordt slapen in een koeienstal of bij de varkens, maar het tegendeel is waar. We slapen in een landhuis!! We hebben 2 kamers, waarvan 1 huiskamer en 1 slaapkamer. Daarnaast heeft de badkamer een Jacuzzi. Dus gisteravond zat ik lekker in bad met de kaarzen aan en een lekker wijntje. Want ja die Zuid Afrikanen kunnen goede wijnen maken! Heerlijk! Was ook weer lekker om allerlei cremetjes en lotions op de smeren, mijn huid is hier zo droog. En wat was Maurice aan het doen…..TV kijken. Sprong werkelijk een gat in de lucht om weer TV te hebben. Zijn vrouw in levende lijve en goede gesprekken was niet voldoende. Nee bewegend beeld is wat die mannen nodig hebben!!
Het is echt een geweldige accomodatie. Super vriendelijke mensen en het eten is verrukkelijk. We enjoy!

Maar genoeg over accomodaties, das allemaal best leuk, maar wat geweldig was, was Kruger en omgeving, waar we natuurlijk de afgelopen dagen hebben vertoefd!
Welke wilde beesten hebben we allemaal gezien: Kudo, Blauwe wilde beest, wrattenzwijn, giraffe, zebra, antilope, impala, neushoorn, springbok, wilde kat, baviaan, gier, havik, busch baby’s (apen), witte leeuw (parend), leeuw, olifant, hert, nijlpaard, waterbuffel, buffel, schildpad, eekhoorn, stokstaart, cheetah, boskat, aardvarken, spinnen, eland. In dit in meervoud! Zoals jullie lezen missen we nog……. de luipaard. Ja inderdaad. ZO JAMMER!!!!! Dus de Big Five hebben we nog niet gezien. Weten jullie trouwens welke dieren de Big Five zijn en waarom zij zo heten? Prijsvraag!!
Wie het eerst het juiste antwoord geeft, krijgt iets uit Zuid Afrika.

Hopelijk zien we in Hluweluwe de luipaard wel, dat is een prive reservaat. Echt hoor, we moeten die luipaard op de foto hebben, eerder kom ik niet naar huis.

Morgen gaan we naar St. Lucia, hier ligt ook Hluweluwe park. Daar verblijven we 4 dagen! In deze omgeving wonen ook de Zulu’s, je weet wel van Shaka Zulu. Kennen jullie nog dat liedje met die clip? Was op MTV in de jaren 90 ofzo. Dat zie ik nu voor me. Dat lijkt ons ook echt geweldig! Na deze cultuur en natuur ervaringen gaan we richting kust, Durban. Daar moet het lekker weer zijn. Alhoewel het strand niet in het vooruitzicht zit. In Durban stappen we op het vliegtuig en vliegen we naar Port Elizabeth en daar zetten we onze rondrit door Zuid Afrika voort naar Kaapstad. We doen dan de tuinroute en de wijnstreek aan. Wat vervelend toch!

Wat vinden we eigenlijk van Zuid Afrika?
Hmmmm……iedereen hier vertelt graag over zijn/haar land. Ze zijn er trots. We weten waar we heen moeten maar ook vooral waar we niet heen moeten. Ze willen ons behoeden voor berovingen, car highjackings etc. Ja dat gebeurt hier namelijk veel. Er staan langs de weg zelf borden met Crime Alert, Do not stop here. Maar je moet voorzichtig zijn, niet met teveel spullen over straat lopen. Streetwise word je!
Verder valt ons de scheiding tussen blank en donker toch nog wel op. De blanken hebben de ‘ belangrijke, leidinggevende’ (het is maar wat je belangrijk en leidinggevend vindt) banen en de donkeren werken veel in de bediening, supermarket, tankstations! Vind ik overigens heel belangrijk. Het is toch storend om dit te zien. Maar dit is wel aan het veranderen en dat is een goede zaak. Het gaat langzaam maar dat gaan cultuur veranderingen altijd.
De reservaten in Zuid Afrika zijn erg op de toerist ingespeeld. Wie zou denken dat je mobiel bereikbaar bent in Kruger park, dat je daar kunt internetten, electriciteit. Echt alles kun je daar. Ik had een romantisch en idealistisch beeld over Kruger, maar dat klopt niet helemaal. De mens heeft teveel invloed. Het komt soms wat kunstmatig over. Waterpoeltjes die zijn gecreerd, bomen gepland. Het ecosysteem gaat zo ten onder! Dieren konden vroeger (jaren geleden hoor) van Kenia naar Zuid Afrika lopen. Nu is dat onmogelijk. Ten eerste vanwege de hekken, maar een olifant herkent zijn teritorium ook niet meer. En beesten doen alles op instinct. Nu gaat de regering hier gelukkig wat aan doen, voordat het te laat is. Electriciteit komt bijvoorbeeld onder de grond etc.

Oh oh wat hebben we weer veel te vertellen en willen we met jullie delen.
Ik stop er mee voor nu . Hopelijk kan Maus wat foto’s op de site plaatsen. Van mijn schoonouders hebben we 100 foto’s en 2 video’s cadeau gekregen en daar gaan we dankbaar gebruik van maken. Nog bedankt Frans en Anita, super lief.
Dus hebben jullie even!!

Tot mails!
Ciao allemaal en dikke kus
Maus en Denise!

• 27 Juni 2007 - 09:02

Cora:

Ben heus niet jaloers op jullie hoor....
    Geweldig toch wat jullie allemaal zien.
    Geniet nog maar lekker en we blijven jullie volgen! xxxx van ons allemaal

• 27 Juni 2007 - 09:05

Loessie:

Super!! geniet er lekker van! kus

• 27 Juni 2007 - 09:08

Mams:

Geweldig al die "enge" dingen!En denk erom, we willen nu wel foto's zien hoor!
    Die smoesjes van een boom met adsl gaat dus nu niet meer op!
    kus anita (mams)

• 27 Juni 2007 - 10:57

Floortje:

Hey sjetsies,

Komt -ie: The Big Five:
    Olifant, Neushoorn, Buffel, Luipaard, Leeuw, Nijlpaard!!
    Reden; (gokje) Omdat ze op nummer 1 stonden om geschoten te worden door jagers... gevaarlijkste dieren ofzo?? Als het niet klopt geef ik Lebbis en Jansen de schuld :-)

Wat zijn jullie foto's cool hè...!!
    Tis hier VRESELIJK weer, dus die foto's komen even goed uit om weg te dromen!
    Geniet lekker daar...
    lfs
    floortje

• 27 Juni 2007 - 11:40

Buurtjes Tromp:

wat een mooie foto,s zeg daar tussen de wilde dieren helemaal top om te zien hoor maar even over jullie dieren de vissen zwemmen nog vrolijk in het rond hoor rebecca en brian vinden het maar wat leuk om ze eten te geven groetjes uit koud nederland de buurtjes tromp en de kids

• 27 Juni 2007 - 14:24

Leonie:

Geweldig om jullie foto's al te zien!! Het ziet er zo mooi en indrukwekkend uit. Jullie verhaal was weer heerlijk vermakelijk! Ben blij dat jullie het zo lekker hebben. Wauw, gewoon ook luxe op de safari, een jacuzzi.... Geniet ervan! Liefs, Leo

• 27 Juni 2007 - 17:06

Manon Wesselsz:

Leuke foto's zeg en een boeiend verslag van jullie reis, ik zal jullie blijven volgen. Femke vind vooral de foto's mooi van alle katachtige. Ik heb trouwens het antwoord op jullie vraag (hihihihi). De big five zijn de Olifant, Neushoorn, Buffel, Luipaard en de Leeuw. Hele dikke kusjes van Femke, nog een hele fijne reis!!!

• 27 Juni 2007 - 17:11

Chantal:

hey afrikaantjes.........

wat heerlijk dat jullie weer volop aan het genieten zijn....maar wij de thuisblijvers ook hoor wat een verhalen weer TOPPIE hoor.
    voor het weer hoeven julie niet naar nederland te komen hoor, ZWAAR ..... weer hier,en erg koud 14 gr.
    ff een vraagje voor mijn lieve zusje!!!!denise heeft maus je lekker verwend afgelopen maandag 25 juni?of zat hij alleen maar voor die buis?.
    ik ben blij dat alles lekker gaat daar in Z.A.
    maar je kent je zus,is er een prijsvraag te gaan,weet je dat wij daar altijd aan mee doen.
    nou hier komt het antwoord.........

jullie vroegen welke dieren de big five zijn en waarom zij zo heten,
    nou hier het antwoord.............

de big five dieren zijn...
    1: BUFFEL
    2: LEEUW
    3: LUIPAARD
    4: NEUSHOORN
    5: OLIFANT

en ze heten zo:

HET ZIJN DE DIEREN WAAR DE MEESTE JAGERS DOOR GEDOOD ZIJN.

ik lees het wel als het goed is,
    voor de rest HAVE FUN en vooral ENJOY.

dikke kus chantal,kenneth,demi,kyana,dilano

• 28 Juni 2007 - 12:15

Cynthia:

Wat een leuk verhaal weer om te lezen...Een TOPavontuur is het weer!!! Als ik ga kijken en er is nix gemeld valt het gewoon tegen...Dus geweldig als er weer iets bijgekomen is. Denies..je weet toch hoe mannen zijn..jij lekker in de jacuzzi en hij voor de buis...Maus dat kan toch gewoon niet!!hahaha.....Wel f goed maken hoor..
    Maar ook vooral ook doorgaan met foto's maken en verhalen schrijven.....
    Enjoy your trip en be vooral carefull.....
    Dikke kus Cyn

• 28 Juni 2007 - 20:07

Mamsje:

Al die mensen in de VUT hebben het toch maar druk, druk, druk.

Maar wat bedoel je met stank in Middelie?
    Je bedoeld dat ik s'morgens lekker met de koeien stnd te kletsen, de koeien jullie wekte en er vervolgens een heerlijk ontbijt voor jullie klaar stond.
    Buiten Maus natuurlijk om want die liep weer kwaad naar die boer dat de koeien maar ergens anders hun ontbijt moesten halen.

Leuke foto's, en ik zie dat jullie weer volop genieten.
    Dus op naar het volgende verhaal.

Dikke kus,

Coby

• 28 Juni 2007 - 20:48

Luc:

Hallo witte zulu's hier Corfu de eerste keer dat ik vanuit het buitenland op jullie site kijk, de prijsvraag van jullie daar ga ik nu antwoord op geven. De BIG 5 zijn SUPERMAUS, HUSKY, HUISPOES, COMPUTERMUIS, BOKITO. De prijs is vcoor mij maar geef maar aan Demi. He kinders het is hier verschrikkelijk warm, maar daar gingen we ook voor. Veel plezier daar in Z.A. en we blijven jullie volgen.
    Pa Luc en Tonnie.

• 30 Juni 2007 - 09:25

Chantal:

HEY AFRIKAANTJES.......

wees maar blij dat jullie lekker in z.a zitten,want het weer hier is erg slecht, het lijkt wel herfst.
    er is echt geen lol aan.
    ik ben blij dat jullie lekker genieten daar,en mooie foto's hebt gemaakt.
    wij de thuisblijvers genieten weer met volleteugen.
    hier alles goed,kids moeten nog 1 weekje naar school en dan hebben ze lekker vakantie(zijn ze ook erg aantoe vakantie).
    wel heeft kyana LONGONTSTEKING,en hoest ze haar longen uit haar lijf,maar gelukkig heeft ze nu een antibiotica voor een week.
    voor de rest is ze tierig genoeg hoor,EEN DENISE VAN VROEGER HIHIHHI.
    nou afrikaantjes HAVE FUN en vooral ENJOY.
    we wachten met smart op een nieuw bericht van jullie.........

dikke hollandse koude kusjes van ons allemaal. CHANTAL