Adembenemend mooi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maurice en Denise Witteveen - WaarBenJij.nu Adembenemend mooi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maurice en Denise Witteveen - WaarBenJij.nu

Adembenemend mooi!

Door: Denise(Webmaster)

Blijf op de hoogte en volg Maurice en Denise

09 September 2006 | Suriname, Paramaribo

Awarradam, een stukje prachtige natuur en afrikaanse cultuur in het binnenland van Suriname! Wat was het super!

Maandag eerst naar het vliegveld Zorg en hoop. Kan je vertellen, dat was wat we letterlijk voelden toen we daar arriveerden. Wat zorg over het vliegtuig en vooral hoop dat we heel aankwamen!!
Een vliegtuig van Blue Wing, een goedkope versie van KLM.....
Je staat eerst op de weegschaal om te kijken of je niet meer meeneemt dan 6 kg p.p. Dus wij 4 dagen niet gegeten, omdat natuurlijk wel de benodigde kleding etc. mee moest. Nee echt het kan je zo niet schelen hoe je eruit ziet.

De vlucht was verder prima, wat turbulentie, maar dat hoort bij een propellor vliegtuigje. We landen op Kajana, het vliegveld van het binnenland. Eigenlijk gewoon een grasveld, met een hut als aankomsthal.
Toen met een korjaal (grote uitgehakte boomstam/kano voor 20 p. met buitenboordmotor)naar het eiland Awarradam. Awarradam is van de Saramakanen en ligt in de rivier de Gran Rio. De Saramakanen zijn een van de 4 stammen van de Marrons. Marrons zijn de slaven die uit afrika naar Suriname zijn gehaald om te werken op de plantages. De plantage eigenaren waren Europeanen, portugesen, engelsen en uiteraard ook nederlanders. De Saramaken en andere stammen (wellicht een prijsvraag Demi.....) zijn gevlucht van de plantages en hebben zich gevestigd aan de rivier. Aan de Gran Rio vind je dus allerlei dorpen. Wat is het rivierbeeld.....allemaal mensen die in de rivier zich aan het wassen zijn, kleding wassen, zwemmen etc. Erg leuk om te zien!! Jammer genoeg mochten we geen foto's maken, dat stellen ze niet op prijs en daarbij zijn ze vaak naakt. Volop respect voor.

Op Awarradam is het heerlijk vertoeven. We verbleven in een hutje met veranda uitkijkend op de Gran Rio. Beter kun je niet wakker worden.
We zijn hier tot vandaag (vrijdag 8/9/06) gebleven en hebben oa een aantal dorpen aan de rivier bezocht (erg mooie foto's geschoten) Hoop dat we jullie wat kunnen laten zien, maar dat is Maurice zijn job! Ik ben van de teksten!
Ook een Jungle tour en de stroomversnelling de Grand dam hebben we gezien. Vooral Grand dam was echt de moeite waard. Wel een lange zit in die uitgehakte boomstam, maar daarna waan je je in het paradijs. Stroomversnellingen, watervallen in overvloed. Wie na het zwemmen even toe was aan wat rust kon gaan hangmatteren. Ja in Suriname hebben ze een werkwoord voor, in de hangmat liggen. En geloof mij daar maak je met alle plezier gebruik van. In de ene hand een Parbo biertje en de andere een goed boek en liggen maar. Heerlijk!!! Kan niet anders zeggen! Echter het is niet allemaal rustgevend en veilig als het lijkt. Een Kaaiman in het zicht is niet vreemd. Laat staan zwemmen tussen de piranha's. Ja ook dit is Suriname, maar op een of andere manier raak je daar heel snel aan gewend.
Vooral Maurice, die was ik hele middagen kwijt: ' Schatje ik ga weer even voor het avondeten zorgen', ben zo terug. Ja ja Piranha's vangen en uren weg! MAAR hij heeft er 1 gevangen en niet misselijk.....25 cm en tanden waar velen Surinamers jaloers op zijn ;)!
En ik ben uiteraard ook even gaan vissen. Alleen vallen vissen niet op mij ofzo, maar mannen weer wel, joh aandacht zat hier, he schatje, he schatje, zeggen ze maar al te graag (en verveldn dat ik het vind. oh ja vissen, nee de vissen willen niet bijten. 5, ja slechts 5 cm was mijn enige vis die ik hier in Suriname aan de haak heb geslagen. En trots dat ik was. Ik stond te schreeuwen als een klein kind! Uiteraard de bekende foto gemaakt met de hengel en vis in de hand!

Ja wat heb je verder hier, vogelspinnen, zo groot als een mannenhand. Ja zeg dat er maar even bij, als ik mijn hand zeg, zeggen jullie vast, Joh Denise dat is een klein huisspinnetje. Wat een joekel en wat een vies beest. Ook brulapen en heel veel mooie vogels. Natuurliefhebbers kunnen hier volop genieten (Maurice dus). Ik ben toch wat meer van de cultuur, de mensen en de achtergronden van hun tradities. Geweldig, wat een verhalen kunnen zij vertellen!

Maar verhalen vertellen daar kan ik ook wat van.
Ik ga nu echt stoppen. Morgen gaan we oerhollands fietsen naar Frederiksdorp. Hoop niet dat we zadelpijn krijgen.
Daarna nog een paar dagen naar New Nickerie, het westen van Suriname. Wordt een lange busrit. Daar gaan we rijstvelden zien. Wat daar verder allemaal te zien en doen is lezen jullie weer op deze site!

Groetjes,
Maurice en Denise

  • 09 September 2006 - 07:26

    Remco Natasja En Fabian:

    hoi toppers.
    zo jullie hebben het erg naar jullie zin daar.
    en inderdaad het is een heel mooi land
    geniet er van en kom zonder vogelspinnen weer naar huis toe.
    groetjes uit mooi Amsterdam

  • 09 September 2006 - 08:06

    Chantal:

    hey denise en maus.

    zo, leuk hoor om weer te lezen dat julie het weer enorm naar jullie zin hebben en weer een hoop zien waar jullie later alleen maar weer aan kunnen terug denken.
    dat jullie het durven in z'n oud vliegtuigje,maar ik weet als geen ander denise dat jij ook nergens voor bang bent(nou BIJNA nergens dan).
    maar zo zie je maar zo kom je nog ergens.
    maar ff bay the way!maus jij lust toch helemaal geen vis??????hihhihhihiiii.
    volgens mij zijn die piranja's niet te vreten?hihhihhihiii.
    maar ja ik lust ook geen vis,en ze eten in suriname echt alles,wat wij weggooien eten hun gewoon op en maken daar de lekkerste gerechten van.
    denise hoe gaat het met je buik?hoop voor je dat je geen last hebt?.
    nou moppies ga lekker fietsen want anders zijn jullie het verleerd hihhihhiii.
    geniet lekker en wacht nu al op het volgend bericht.
    morgen komt mijn schoonmoeder,schoonfamilie en ik zal zeker jullie mooie verhalen en belevenissen aan hun laten lezen.
    NEEM MORGEN OOK EEN LEKKERE BORREL OP JULLIE NEEFJE EN NICHTJE WANT ZE WORDEN ALWEER 4 JAAR HIEP HIEP HOERAAA.
    en demi zal zeker de prijsvraag goed beantwoorden,hihihi

    dikke kus van je grote zus.

  • 09 September 2006 - 18:39

    Rogier:

    Ha Denise en Maurice, jammer dat we jullie net gemist hebben in het tran elite hotel want ik was erg benieuwd naar julie verhalen. Maar je bent een geboren schrijfster dus ik ben op de hoogte. Volgens mij vonden jullie Awaradan dus een stuk leuker dan Overbridge.... Ik moet zeggen, het is daar inderdaad vrij rustig. Wij zij net terug van Galibi en gaan morgen naar Brownsberg en dan verder naar boven Suriname (voor de thuisblijvers betekent dit verder het binnenland in) We zien julie denk ik niet meer maar veel plezier nog op jullie vakantie.
    Groetjes Rogier en Eveline

  • 10 September 2006 - 19:55

    Cynthia:

    He vakantiegangers....
    Allereerst gefelisiteerd met Kyana en Dilano..Kom er net vandaan en nu nog ff jullie bericht lezen!! Wat spannend allemaal!! EN wat doen jullie weer veel leuke dingen!! En Denise, dat die vissen niet bijten (of althans niet die grote) geeft helemaal nix...jij hebt weer andere kwaliteiten..hahaha....En MAus lust toch geen vis, dus dat scheelt...
    Maarre...ff over die spinnen..ben blij dat ik hier zit en niet daar!! Schijt in me broek voor die dingen!!hahah.....Maar ja, ook ik heb andere kwliteiten...;-)
    Succes op de fiets de komende dagen..en ik kijk weer uit naar nieuwe berichten!!!
    Doe voorzichtig!!
    Dikke kus.....

  • 10 September 2006 - 19:56

    Cynthia:

    Lees me bericht ff na en zie dat ik gefeliciteerd met een S heb geschreven...Wil niet dom overkomen, dus nog maar ff bericht..Weet heus wel dat het met een C is..hahaha
    Kus

  • 11 September 2006 - 23:44

    Dennis & Nadia:

    Hey guys, klinkt goed allemaal. Wij zitten nu in Brazillie, in bahia, momenteel. Geniet lekker van de vakantie. Groetjes Dennis & Nadia

  • 12 September 2006 - 11:48

    Barbara Piper:

    Hi Denise, wat klinkt het gaaf allemaal wat jullie doen! Ik leef en lees mee! Verder wil ik je laten weten dat.....Wouter mij ten huwelijk heeft gevraagd, ring en al EN ik ben weer zamger. Lekker nieuws he?!! He, dat wilde ik je niet onthouden dus bij deze. Ik blijf met jullie meelezen en voor alle andere lezers: sorry voor de exces info-balast. Dit persoonlijke bericht wilde ik graag met Denise delen! Groet ook aan Maurice!
    liefs Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 September 2008

Weer thuis

11 Juli 2007

Op naar huis

09 Juli 2007

Warm Kaapstad

07 Juli 2007

Bekeuring!

05 Juli 2007

De Tuinroute
Maurice en Denise

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1497
Totaal aantal bezoekers 28322

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2008 - 26 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: